Følg oss på Facebook og Twitter for flere nyheter og informasjon om nettbutikkløsningen CS-Cart fra NettXpress:

NettXpress Twitter

NettXpress Facebook

10 designtips for din nettbutikkløsning

11.05.2015
av
Enhver nettbutikk kommer med et unikt sett av designutfordringer. Med vanlige fysiske butikker handler det ofte om ting som maling, markiser og rene vinduer. Tro det eller ei, nettbutikker har mange av de samme grunnleggende utfordringene, bare presentert i digital form. Det og skulle bestemme størrelse og layout på headeren er nesten som å plukke rett markise til å henge over døren, eller som å kjøpe et nytt reklameskilt.

10 designtips for din nettbutikkløsning

1. Hold designet rent og enkelt

Hold deg til de samme fargene og fontene, og bruk den samme generelle layouten gjennom hele nettbutikken. For mange fonter og fargeendringer skaper ofte uorden. Ikke endre fargen på logoen din med mindre det er absolutt nødvendig, og ikke bruk mer enn tre skrifttyper i nettbutikken: En for overskrifter, en for brødtekst og en for knapper.

2. Ha din logo synlig på alle sider

Dette er ganske enkelt, siden headeren vanligvis vises på alle sider i nettbutikken din. Men det kan også være lurt å plassere en mindre kopi av logoen din i footeren, for å opprettholde synlighet selv når kunden scroller på sider med mye innhold, men du bør passe på at de ikke ser begge på samme tid, ved bruk av en standard oppløsning på skjermen.

3. Lag nettbutikken responsiv

Nye undersøkelser viser en økning på 80 prosent i mobiltrafikken, og opp mot 25 prosent av alle besøkende kunder bruker en mobil. Å ikke bruke mobilvennlige maler eller responsiv design kan føre til at du mister én av fire kunder som besøker nettbutikken din. Så sørg for at malen din reagerer på forskjellige oppløsninger og nettlesere.

4. Gjør designet ditt unikt

Å bruke en standardmal er ofte lurt med tanke på oppdateringer, men sørg for at du gjør det du kan for å gjøre den til din egen. Bruk farger og velg et tema som fungerer med hva du selger.

5. Hvit luft er din venn

Sett opp nettbutikken din med en anstendig mengde hvit luft. For mye innhold på et lite område gjør det uoversiktlig for de besøkende kundene, og sidene vil også laste tregere med mye innhold på enkeltsider. For mye innhold kan også føre til såkalt analysis paralysis i følge New York Times.

6. Prisene bør være godt synlige

Hvis du skjuler prisen på en bestemt vare, eller krever registrering og innlogging før prisene er synlige, er det mer sannsynlig at kundene forlater nettbutikken din ifølge Beacon Technologies. Opplevelsen gjør at kundene føler at du lurer dem til å kjøpe en vare. Så hold prisene godt synlige, og vis gjerne fraktpris også på produktsidene.

7. Bruk bilder

Bruk minst to gode produktbilder - ett fullt produktbilde og et detaljert nærbilde, men ikke mer enn fire bilder totalt. Med flere bilder enn dette kan du miste oppmerksomheten til dine kunder. Gjør det enkelt.

8. Gjør kjøpsknappen synlig

Sørg for at Kjøp-knappen er godt synlig. Du kan også eksperimenter med farger på knappen. Orange og grønt har vist seg å være farger som kunder trykker på oftere enn f.eks. rødt og svart. Med en godt synlig knapp kan kundene sjekke ut raskere, og du får en høyere konverteringsrate.

9. Design for målgruppen din

Hvis din målgruppe er i aldersgruppen 50 pluss bør du passe på at nettbutikken din har så få bevegelige elementer og skiftende farger som mulig, og ikke minst - sørg for godt lesbar tekst. Ulike aldersgrupper ønsker å se forskjellige ting. Å kjenne dine kunder er nøkkelen til å bygge en god nettbutikk.

10. Frykt ikke forandringer

Uansett hvor mye du elsker din nåværende mal, vil det komme en tid hvor det trengs en redesign. Ta deg tid til å studere designet. Noter ned hva du mener fungerer og hva du mener kan forbedres. Sjekk også designet til dine konkurenter. Når det så kommer en tid for redesign vet du hva du trenger å gjøre. Bruk gjerne perioder med lite bestillinger til å utføre designendringer. Husk at en nettbutikk aldri er ferdig designet. Det er en evigvarende prosess for å holde seg oppdatert.

Kommentarer

Ingen innlegg funnet

Nytt innlegg