Follow us on Facebook and Twitter for more news and information about the online shop solution CS-Cart from NettXpress:

NettXpress Twitter

NettXpress Facebook

E-handel i Norden

17.11.2015
by Preben Jensen

Nettbutikk kunder i Norge, Sverige og Danmark er enige om det meste, men er likevel forskjellige når det kommer til hvordan de vil betale på nett.

E-handel i Norden

Nettbutikk-handelen i de nordiske landene følger jevnt over samme mønster. Nettforbruket øker omtrent i samme takt i alle de tre landene, og andelen mobile brukere er omtrent doblet de siste tre årene. I hele Norden har antall mobile kunder økt med 570 000 det siste året, og antall kjøp har økt med 5,2 millioner. Men det finnes også mange ulikheter. Den tydeligste handler om hvordan vi vil betale. Kortbetaling er både vanligst og mest populært i alle tre landene. I Sverige står direktebetaling via nettbank og faktura for omtrent 25 prosent hver av kjøpene, mens i Norge står direktebetaling via nettbank, faktura og e-wallettjenester for nesten halvparten av markedet. I Danmark er kortbetaling totalt dominerende, 95 prosent av forbrukerne har brukt kort, 86 prosent av mobilkundene. Norge stikker seg ut på den andre siden med en høyere andel kunder som foretrekker å betale med e-wallettjenester som PayPal og Stripe. Det finnes historiske og strukturelle årsaker til at forbrukere i de forskjellige landene foretrekker en betalingsmåte foran en annen. Ofte har det å gjøre med lovgivning og infrastruktur. En årsak til kortbetalingens sterke posisjon i Danmark er det nasjonale betalingskortet Dankort. Kortinnløserne har ikke lov til å tjene penger på Dankortet, hvilket har gjort det enkelt for mange butikker å kun akseptere Dankort. Når kundene har blitt vante tar de med seg den samme betalingsvanen på nett.

Det er også viktig å nevne at kortbetaling på nettet er smidigere i Danmark, der mobilbetalinger ikke trenger å verifiseres med sikkerhetssystemet 3D Secure. Det gjør også at danske kunder er mindre opptatt av å kreve nye systemer for lagring av kortdata enn naboene i Norge og Sverige. På tross av disse ulikhetene ser altså utviklingen omtrent lik ut i de tre landene. Flere handler mobilt. Og trenden peker i samme retning. 77 prosent av mobilkundene i Sverige sier de har handlet minst like mye i år som tidligere, mot 80 prosent i Danmark og 76 prosent i Norge. Ingenting tyder på at utviklingen er i ferd med å stoppe opp.

KILDE: Norsk e-handel 2015 fra DIBS

Comments

No posts found

New post