Follow us on Facebook and Twitter for more news and information about the online shop solution CS-Cart from NettXpress:

NettXpress Twitter

NettXpress Facebook

E-handelen i Norge 2015

29.09.2015
by

Vi handler stadig mer på nett, i år som i fjor skjer nesten hele veksten på mobile enheter, og de aller fleste forventer å handle minst like mye i fremtiden.

Netthandelen fortsetter en sterk utvikling. I Norge har nettmarkedet økt fra 51 milliarder til 78 milliarder kroner på bare tre år. Det siste året er økningen på 13 prosent. Det er en enorm endring vi er vitne til, og som vi alle er en del av. Den store trenden de siste årene er at en mye større del av netthandelen skjer på mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett. På tre år har andelen mobile kjøp nesten doblet seg i Norge. Mer enn en tredjedel av kundene (38%) sier de har handlet via en mobil enhet de siste 6 månedene.
Det er mye å lære av statistikken, både for den som vil forstå tiden vi lever i og for de som vil bli bedre til å møte sine kunders behov, som at hver fjerde som avbryter et nettkjøp gjør det fordi de ikke kan betale på den måten de foretrekker. Det er også verdt å merke seg at nettbutikker som ikke har mobiltilpasset sine sider, vil bevege seg bakover.
Det siste året har mobilmarkedet i Norge økt med nesten 150 000 personer. Nesten en og en halv million av de norske kundene har nå handlet med en mobil enhet. Antallet kjøp økte fra 17,2 til 18,7 millioner. Mobil netthandel har definitivt kommet for å bli.
Økninger skjer dessuten lineært i nesten alle aldre. Det kommer flere nye som begynner å handle med mobilen eller nettbrettet år etter år.
Den vanligste grunnen til å handle med mobilen er at det er den enheten som er nærmest. Mobilen har man jo alltid med seg. Våre forbruksmønstre endres også - online blandes med offline. Vi researcher på nettet og handler i butikk, eller omvendt. 7 prosent av de som handler med smarttelefon har stått i en fysisk butikk og bestilt varen på nettet, konkurransen skjerpes.
Årsaken til at vi foretrekker å handle på nettet er ikke først og fremst lavere priser eller større utvalg, selv om det også er viktige faktorer. Aller viktigst er at det er enkelt, smidig og at det sparer tid. Å handle på nettet har blitt en måte å få hverdagen til å fungere. Det gjelder både kvinner og menn – og spesielt for kunder som handler med sine mobile enheter.
76 prosent av mobilkundene sier at de har handlet like mye med sine mobile enheter i år som i fjor. Ingenting tyder på at utviklingen er i ferd med å stoppe opp.
Flere handler med mobilen
Har du handlet med en smarttelefon eller nettbrett de siste seks månedene?
Nesten 4 av 10 har handlet med en mobil enhet i løpet av de siste seks månedene. Siden 2012 har andelen økt med 90 prosent, og trenden fortsetter å peke oppover. Mobil netthandel har hatt aller størst gjennomslag i aldersgruppen 25-34 år og blant barnefamilier, der 56 respektive 58 prosent som handler på nett har handlet med mobiltelefon eller nettbrett. De eldre har ikke tatt til seg teknologien i like stor grad. I gruppen over 66 år som handler online har bare en femtedel handlet mobilt, imidlertid ser vi at andelen øker. Det er også et klart skille mellom by og land, andelen Osloboere som har handlet mobilt er nesten dobbelt så stor som på landsbygda.

Comments

No posts found

New post