Følg oss på Facebook og Twitter for flere nyheter og informasjon om nettbutikkløsningen CS-Cart fra NettXpress:

NettXpress Twitter

NettXpress Facebook

Fortsatt oppover for mobil netthandel i norden

24.02.2016
av Preben Jensen

For to år siden slo den mobile netthandelen gjennom for alvor. Siden har utviklingen fortsatt rett oppover på alle de nordiske markeder. I Sverige har utviklingen kommetlengst, der 42 prosent av de som har kjøpt noe på nettet har handlet via mobil eller nettbrett. Norge og Danmark ligger like bak.

I Norge er den mobile netthandelen nesten doblet på tre år, og trenden fortsetter å peke oppover. Den har imidlertid bremset noe, som delvis kan forklares med at de smidige mobile betalingsløsningene enda ikke er på plass på det norske markedet, samt at butikkene ikke har mobiltilpasset nettsidene i tilstrekkelig høy grad. Vi kan forvente at Googles initiativ med å premiere mobiltilpassede nettsider kommer til å motivere nettbutikkene i tiden fremover.

Det er tydelig at de mobile enhetene har forandret forutsetningene for detaljhandelen.


5,2 millioner nye mobile kjøp i Norden

Estimert antall kjøp med smarttelefon eller nettbrett:

Fortsatt oppover for mobil netthandel i norden

Den mobile netthandelen øker uansett hvordan man måler den. Når det gjelder antall mobile kjøp er økningen på ca 1,5 millioner kjøp i Norge, fra 17,2 til 18,7 millioner. Sammenlagt er det blitt gjennomført ca 5,2 millioner flere mobile kjøp i Norden sammenlignet med i fjor.


570 000 nye mobilkunder

Estimert antall nye forbrukere som handler via smarttelefon eller nettbrett:

Fortsatt oppover for mobil netthandel i norden

Det er ikke bare antall mobilkjøp som øker, det nordiske mobilhandelsmarkedet har også fått 570 000 nye kunder i løpet av året. Flest mobilkunder har det danske markedet fått, der markedet har økt med 14 prosent (213 000 forbrukere). I Norge har markedet vokst med nesten 150 000 nye mobilkunder.

Onlinebetaling i Norge

Norge fortsetter å avvike mest med sin sterke støtte for e-wallettjenester som PayPal. 16 prosent av alle onlinekunder foretrekker å betale med slike tjenester, hvilket er flere enn de som foretrekker fakturabetaling eller direktebetaling via nettbank. Kort er også i år det vanligste valget, men står ikke får mere enn drøyt halvparten av kundene. Også blant de norske mobilkundene er e-wallettjenestene populære (19%). Det er likevel en tydelig nedgang fra fjoråret (24%).

KILDE: DIBS - Norsk e-handel 2015

Kommentarer

Ingen innlegg funnet

Nytt innlegg