Kom i gang

Når du har installert CS-Cart er det noen grep du bør gjøre for tilpasse nettbutikken til dine egne preferanser og behov. Vi har laget en liste over noen av de mest elementære tilpasningene som bør gjøres før du går live med nettbutikken din. Da alle har spesielle ønsker for hvordan dette skal se ut, er det best at du legger inn det som passer for akkurat din nettbutikk.

Tekst og menyer

1. Last opp din egen logo

Når du er i admin, gå til Design > Maler > Visuell redigerer og last opp din logo enten fra din lokale datamaskin, en server eller en URL. Når du er inne i malredigereren kan du også endre andre elementer på butikksiden som f.eks: Fonter, farger, bakgrunner, favicon o.s.v.

2. Endre linkene i footeren

Nederst på butikkforsiden, i det som kalles footeren er det listet endel praktisk informasjon. For å endre/redigere innholdet på disse sidene, gå til Nettside > Innhold. Du bør også endre hvordan linkene i footeren blir presentert. Dette gjør du ved å gå til Design > Layouter > Default Finn blokken du vil redigere, og klikk på tannhjul-symbolet og velg så fliken: Innhold. Det enkleste er å redigere i teksten som allerede ligger der, men du kan også legge inn din egen HTML-kode.

3. Endre tekst

Dersom det er ord eller tekstfraser du ønsker å endre, gå til Adminstasjon > Språk > Oversettelser, Skriv inn frasen eller order du ønsker å endre og erstatt den med teksten du ønsker.

4. Bannere

Bannerne på forsiden kan endres og redigeres fra Markedsføring > Bannere. For å endre rekkefølgen eller hvordan de presenteres, gå til Design > Layouter, og trykk på fanen Homepage. Klikk på tannhjulsymbolet på Main Banners, og gjør endringene du ønsker.

5. Metadata

For at Google og andre søkemotorer skal finne deg, lønner det seg å oppdatere metabeskrivelsene i nettbutikken din. Gå til: Design > Layouter. I Default-fliken klikker du på det lille tannhjulet, og du får opp et vindu hvor du kan fylle inn passende metadata. Gjør det samme i fliken: Homepage.

Praktiske funksjoner

1. Ordrestatuser

Når en ordre blir lagt inn i nettbutikken din vil den ha forskjellige statuser. Som f.eks: Avvist, Sendt, Betalt o.s.v. Disse vil også være synlige for dine kunder når de mottar mail og når de logger seg inn på "Min konto". For å tilpasse og endre teksten på ordrestatuser, gå til Administrasjon > Ordrestatuser klikk Rediger, og gjør endringene du ønsker.

2. Frakt og levering

Gå til Administrasjon > Forsendelse og moms > Fraktmetoder, og enten rediger en av alternativene som ligger der eller legg til en ny.

3. Moms

Gå ti Administrasjon > Forsendelse og moms > Moms, og enten rediger en av alternativene som ligger der eller legg til en ny. Endre navn til f.eks "Moms" eller "Mva" normal momssats vil være 25%, men det kommer an på hva du selger, og om du er momspliktig.

4. Betaling

Gå til Administrasjon > Betalingsmåter og legg til eller rediger for å sette opp de betalingsmetodene du ønsker å benytte i nettbutikken din.

5. Valuta

Gå til Administrasjon > Valutaer for å sette opp de ulike valutaene du ønsker å selge i. Hvis du bare skal selge i Norge velger du Norske kroner som eneste aktive valuta. Legg den til eller rediger US Dollar som allerede ligger der. Koden for norske kroner er: "NOK". Sett satsen som 1.00000 og kryss av for at norske kroner er primærvaluta. Pass på at ingen av de andre er satt opp med samme sats og som primærvaluta.

Andre innstillinger

Det er endel andre innstillinger du kan endre for å få en best mulig nettbutikk. Vi lister her noen valgfrie, men nyttige innstillinger vi anbefaler at du gjør.

1. Innstillinger

Du bør gå systematisk gjennom alle menyene du finner i fanen Innstillinger øverst. Det er spesiellt menyene: Generelt, Utseende og Firma som er viktige. Sjekk også Bildebekreftelse, for å velge hvor du vil ha CAPCHA-sjekk.

2. SEO

Gå til Tillegg og se etter modulen som heter SEO. Vi anbefaler at du aktiverer denne, for å få mest mulig søkervennlige adresser i nettbutikken din.

3. Google

Mens du er i Tillegg kan det også være lurt å aktivere Google Sitemap og Google Analytics. Husk at må registrere deg hos Google for å bruke Google Analytics. Google Sitemap bør sendes inn til Googles Verktøy for Nettredaktører.

Da er du klar til å starte å selge fra din nye CS-Cart nettbutikk. Nå gjenstår det bare å legge inn dine egne produkter og kategorier, så er du i gang.