Følg oss på Facebook og Twitter for flere nyheter og informasjon om nettbutikkløsningen CS-Cart fra NettXpress:

NettXpress Twitter

NettXpress Facebook

Netthandelen fortsetter å vokse

24.09.2016
av Preben Jensen

Nordmenns handel på nett fortsetter å øke og vokser med over 12 milliarder sammenlignet med 2015. Det er en vekst på 16 prosent. For 2016 beregnes det totale markedet for den norske netthandelen, det vil si både reiser, varer og tjenester, å overstige 90 mrd. kroner i omsetning. Siden DIBS begynte å måle det totale markedets størrelse for fem år siden har omsetningen økt med utrolige 75 prosent, fra drøyt 50 mrd. kroner til 90 mrd. kroner. netthandelen i Norge er nå altså på linje med restaurantbransjen, som omsetter for drøyt 100 mrd. kr. Så hvorfor har handelen på nett økt så mye – og hvorfor fortsetter den bare å øke? Bortsett fra at vi har hatt en generelt god økonomisk utvikling i Norge, avhenger det i stor grad av tre ting:

Den tekniske utviklingen

Først kom internett, så fikk vi mobiler som var like kraftige som datamaskiner. Nå står vi midt oppe i utviklingen av Internet of Things,som har ført til mer og mer digitalisering. Logistikkmulighetene er mange og velutviklet, og betalingsmulighetene er utviklet og tilpasset, og har også blitt bedre og enklere. Med vår moderne teknologi som stadig blir bedre finnes det egentlig ingen grenser for hvordan netthandelen kan utvikle seg.

Forbrukernes adferd og behov

Tidligere handlet man på nett for å spare penger og for å gjøre gunstige kupp. Selv om man fortsatt kan gjøre kupp på nettet i dag så handler de fleste på nettet nå fordi det er enkelt og det sparer tid – å slippe å dra til butikken sparer både tid og innsats. Det er også i mange tilfeller smidig å handle på nettet da man enkelt kan sammenligne priser, gjøre research og lese anbefalinger fra andre kunder. I tillegg utvikles atferden hos forbrukerne, nå vil vi for eksempel ha mulighet til å betale for både maten og strømregningen på nettet. Digitalisering, mobiler og nettbrett omfavnes av forbrukerne og påvirker atferden.

Bedriftene innser at de MÅ tilby sin ekunder netthandel

De møter som nevnt over forbrukernes behov og åpner for nye muligheter som kan øke omsetningen, og ikke minst for å unngå å bli forbigått av andre. Bransjer som vanligvis ikke forbindes med tradisjonell netthandel tilpasser seg forbrukernes behov, hvilket innebærer at flere bedrifter og bransjer begynner med netthandel. Samtidig stilles man til veggs med marginaler og kostnader for denne type service. Fellesnevneren for alle innen netthandelen er å stadig utvikle for å gjøre det så enkelt og friksjonsfritt for forbrukeren som mulig.

Så netthandelen har definitivt kommet for å bli, og vi tror at utviklingen som vi har sett de siste årene i rasende fart kommer til å fortsette.

Netthandelen fortsetter å vokse

KILDE: Norsk e-handel 2016

Kommentarer

Ingen innlegg funnet

Nytt innlegg