Follow us on Facebook and Twitter for more news and information about the online shop solution CS-Cart from NettXpress:

NettXpress Twitter

NettXpress Facebook

Nettbutikkløsningen er oppdatert til versjon 4.4.1

15.11.2016
by Preben Jensen
CS-Cart kommer nå i en ny utgave med flere etterlengtede funksjoner: e-post malredigerer, dokumentredigerer, tryggere oppgradering, leverandørabonnement m.m. E-post malredigerer Ved hjelp av e-post malredigering kan du enkelt administrere og redigere alle automatiske e-postmeldinger som sendes ut fra butikken din. Du kunne gjøre dette også i tidliger versjoner, men da var det nødvendig å kunne litt koding. Gå til Design → E-post-maler, der kan du nå se alle e-postvarsler som dine kunder mottar. Klikk på den du ønsker å redigere og endre innholdet ved å sette inn de nødvendige variablene i ren tekst-modus. Dokumentredigerer Dokumentredigereren lar deg konstruere og redigere fakturaer, pakksedler, gavekort, og ordresammendrag i adminpanelet. Arbeidsflyten er den samme som i e-post malredigereren: i Design → Dokumenter, velg det dokumentet du vil redigere, og endre det ved å sette inn variabler og små kodesnutter. Gratis Ebay Synkronisering og Facebook eBay Synkroniserings-modulen kan enkelt eksportere dine produkter til eBay. Og Facebook-modulen lar deg plassere din nettbutikk på din Facebook-side. Dette var moduler du tidligere måtte kjøpe. Nå følger disse modulene med i nettbutikken gratis. Ny logikk for maler Fordelen med den nye logikken for butikkeiere er at maler fra tredjepart ikke vil bli brutt etter at butikken oppgraderes. Poenget er at oppgraderingen nå bare endrer standard Responsive malfiler. CS-Cart 4.4.1 har også en ny mal som vi kaller «Bright». Hvis du ønsker å bytte til denne, så ikke glem å eksportere din gjeldende layout for så å importere den tilbake til Bright-malen. Dette sikrer en riktig anordning av innholdsblokkene. Filendringsdetektor For å gjøre oppgraderingen av din CS-Cart nettbutikk konfliktfri, bør du holde CS-Cart sine kjernefiler uendret. For å spore endringer i kjernefilene, er det opprettet en annen nyttig funksjon i 4.4.1 - en filendringsdetektor. Denne skanner gjennom CS-Cart sine kjernefiler for endringer når du logger inn i adminpanelet. Du kan også starte den manuelt fra Administrasjon → Filendringsdetektor. Detektoren advarer deg på forhånd at du har endringer i CS-Cart sine kjernefiler, og advarer om at du kan miste endringene etter neste oppgradering eller ved konflikter under oppgradering. Om du har en aktiv oppgraderingsavtale kan du oppdatere til versjon 4.4.1 fra Administrasjon → Oppdateringssenter i ditt adminpanel. Pakken vil distribures til alle kunder i løpet av en uke, så om du ikke ser noe i ditt oppdateringssenter, så vent et par dager, og prøv igjen.

Snart får du flere tilbakevendende og førnøyde kunder i nettbutikken din

13.10.2016
by Preben Jensen

DIBS vil snart presentere en ny nett-tjeneste - Husk meg - som vil forbedre handleopplevelsen for alle forbrukere i Norden. Husk meg gjør det det mulig å lagre sine kortopplysninger for friksjonsfri betaling på noen sekunder i over 25 000 nettbutikker tilknyttet DIBS (Nets, DIBS og Paytrail). Husk meg vil snart bli tilgjengelig i din nettbutikk – det er kostnadsfritt og ingen implementering er nødvendig.

Snart får du flere tilbakevendende og førnøyde kunder i nettbutikken din

  • Gjelder i over 25 000 nettbutikker i Danmark, Norge, Sverige og Finland
  • Boost din nettbutikk og gi dine kunder en bedre handleopplevelse
  • Ingen implementering - Husk meg er inkludert i alle DIBS sine betalingsvinduer
  • Dine kunder kan velge å lagre deres kortopplysninger og kan ved hjelp av den 3-sifrede sikkerhetskoden (CVC-koden på baksiden av betalingskortet) gjenbruke opplysningene i alle andre DIBS, Nets eller Paytrail-eide betalingsvinduer

Hvordan fungerer det?

Når kunden sjekker ut av nettbutikken vil han/hun få muligheten til å lagre kortinformasjonen trygt og sikkert i betalingsvinduet. Neste gang de besøker en av nettbutikkene som tilbyr Husk meg, kan de betale i løpet av noen få sekunder ved å taste inn den 3-sifrede sikkerhetskoden på baksiden av betalingskortet.

Hvilke betalingskort støttes?

Foreløpig er det støtte for VISA og MasterCard. Flere korttyper vil bli tilgjengelig senere.

Når blir tjenesten tilgjengelig for min nettbutikk?

Husk meg vil bli tilgjengelig for kundene så snart tjenesten slippes. Det er gratis og ingen implementering er nødvendig.

Hvor kan mine kunder bruke Husk meg?

Dine kunder kan bruke Husk meg i mer enn 25 000 nettbutikker i Norden på tvers av Nets, DIBS og Paytrail.

Når får jeg vite mer?

Vi tester tjenesten i disse dager og tjenesten vil bli tilgjengelig i nær fremtid. Følg oss for mer informasjon.

Hvis du vil vite mer om Husk meg er du velkommen til å kontakte oss eller lese mer på DIBS sin nettside: www.dibs.no/husk-meg

Visste du at...

  • 47% av forbrukerne foretrekker å slippe og taste inn kortinformasjonen når de handler via sin PC/Mac.
  • 55% av forbrukerne foretrekker å slippe og taste inn kortinformasjonen når de handler via sin smarttelefonen
  • 22% av forbrukerne vil kjøpe mer, hvis de kunne lagre kortinformasjonen når de handler via sin datamaskin
  • 34% av forbrukerne vil kjøpe mer, hvis de kan lagre kortinformasjonen når de handler via sin smarttelefonen

Netthandelen fortsetter å vokse

24.09.2016
by Preben Jensen

Nordmenns handel på nett fortsetter å øke og vokser med over 12 milliarder sammenlignet med 2015. Det er en vekst på 16 prosent. For 2016 beregnes det totale markedet for den norske netthandelen, det vil si både reiser, varer og tjenester, å overstige 90 mrd. kroner i omsetning. Siden DIBS begynte å måle det totale markedets størrelse for fem år siden har omsetningen økt med utrolige 75 prosent, fra drøyt 50 mrd. kroner til 90 mrd. kroner. netthandelen i Norge er nå altså på linje med restaurantbransjen, som omsetter for drøyt 100 mrd. kr. Så hvorfor har handelen på nett økt så mye – og hvorfor fortsetter den bare å øke? Bortsett fra at vi har hatt en generelt god økonomisk utvikling i Norge, avhenger det i stor grad av tre ting:

Den tekniske utviklingen

Først kom internett, så fikk vi mobiler som var like kraftige som datamaskiner. Nå står vi midt oppe i utviklingen av Internet of Things,som har ført til mer og mer digitalisering. Logistikkmulighetene er mange og velutviklet, og betalingsmulighetene er utviklet og tilpasset, og har også blitt bedre og enklere. Med vår moderne teknologi som stadig blir bedre finnes det egentlig ingen grenser for hvordan netthandelen kan utvikle seg.

Forbrukernes adferd og behov

Tidligere handlet man på nett for å spare penger og for å gjøre gunstige kupp. Selv om man fortsatt kan gjøre kupp på nettet i dag så handler de fleste på nettet nå fordi det er enkelt og det sparer tid – å slippe å dra til butikken sparer både tid og innsats. Det er også i mange tilfeller smidig å handle på nettet da man enkelt kan sammenligne priser, gjøre research og lese anbefalinger fra andre kunder. I tillegg utvikles atferden hos forbrukerne, nå vil vi for eksempel ha mulighet til å betale for både maten og strømregningen på nettet. Digitalisering, mobiler og nettbrett omfavnes av forbrukerne og påvirker atferden.

Bedriftene innser at de MÅ tilby sin ekunder netthandel

De møter som nevnt over forbrukernes behov og åpner for nye muligheter som kan øke omsetningen, og ikke minst for å unngå å bli forbigått av andre. Bransjer som vanligvis ikke forbindes med tradisjonell netthandel tilpasser seg forbrukernes behov, hvilket innebærer at flere bedrifter og bransjer begynner med netthandel. Samtidig stilles man til veggs med marginaler og kostnader for denne type service. Fellesnevneren for alle innen netthandelen er å stadig utvikle for å gjøre det så enkelt og friksjonsfritt for forbrukeren som mulig.

Så netthandelen har definitivt kommet for å bli, og vi tror at utviklingen som vi har sett de siste årene i rasende fart kommer til å fortsette.

Netthandelen fortsetter å vokse

KILDE: Norsk e-handel 2016

DIBS presenterer Norsk E-handel 2016

13.09.2016
by Preben Jensen

Nå er den her - Norsk E-handel 2016. Rapporten feirer 10-års jubileum i år, og tar for seg de siste trendene innen nettbetaling, mobilbetaling og e-handel.

Norsk E-handel feirer 10 år i år, og mye har skjedd i løpet av disse årene. E-handelen har eksplodert og utviklet seg i et raskt tempo, og det kommer til å gå mye raskere: de siste tre årene har de skjedd mer innen vekst og utvikling enn det har gjort de siste 15 årene.

DIBS presenterer Norsk E-handel 2016

Noen høydepunkter fra rapporten:

  • Det norske e-handelsmarkedet omsetter for over 90 milliarder kroner – det er en økning på 16 prosent sammenlignet med i fjor, hvilket tilsvarer en økning på 12 milliarder kroner
  • Abonnementstjenester på nettet som tv- og musikk streaming, aviser og matkasser, øker kraftig
  • Over halvparten handler nå med mobilen
  • Handel i utenlandske nettbutikker minker

E-handelen er større og mer spennende enn noensinne.

Last ned rapporten her.

Norsk E-Handel er en statistikkfylt rapport som gir et detaljert bilde av e-handelens utvikling. Rapporten er basert på en undersøkelse som ble gjennomført av YouGov i andre kvartal i 2016, undersøkelsen bygger på intervjuer med rundt 5 000 respondenter i Norden, hvorav ca 1 000 i Norge. Rapporten inneholder også data fra DIBS egen database basert på transaksjoner hos mange tusentalls nettbutikker tilknyttet DIBS, samt kunnskap fra DIBS e-handelseksperter.

Vil du vite mer om Norsk E-handel 2016?

Meld deg på DIBS sitt webinar.

DIBS presenterer Norsk E-handel 2016

31.08.2016
by Preben Jensen

DIBS inviterer til frokostseminar der de presenterer Norsk E-handel 2016, e-handelsrapporten som feirer 10-års jubileum i år. Patrik Müller står i spissen og forteller deg det viktigste du trenger å vite om hvordan, hva og hvorfor forbrukerne handler på nettet. Vi ser på hva som hindrer forbrukerne fra å handle på nettet og hvordan det står til med utenlandshandelen. Vi ser også på våre naboer og peker på viktige likheter og forskjeller mellom Norge, Sverige og Danmark. I tillegg kommer Arne Anderson fra PostNord til å fortelle litt om frakt og leveringstrender.

Frokostseminaret henvender seg til deg som driver eller jobber med netthandel i en eller annen form og som ønsker å øke kunnskapsnivået innen e-handel og forbrukeratferd på nett. Alle som deltar på seminaret får med seg et trykt eksemplar av rapporten.

  • Når: 13. september kl 09-11
  • Hvor: Hoffsveien 15, 0275 Oslo

Meld deg på herMeld deg på her. (Begrenset antall plasser!)

DIBS byr på frokost og kaffe. NB: Maks 2 representanter fra hvert firma.

DIBS presenterer Norsk E-handel 2016

Sikkerhetsoppdatering til CS-Cart

04.08.2016
by Preben Jensen

En ny versjon av CS-Cart (versjon 4.3.9) er nå tilgjengelig. Dett er en mindre oppdatering uten noen nye spennende funksjoner. Den retter i stedet opp i enkelte små bugs og en viktig sikkerhetsoppdatering.

Sikkerhetsoppdatering til CS-Cart 4.3.9

Sikkerhetsoppdatering

Problemet var at hackere kunne få tilgang til ditt adminpanel, om de visste din admin-URL. Multi-forhandler hadde også et lignende problem: En leverandør kunne opprette en adminkonto og dermed få delvis tilgang til ditt adminpanel. Begge sikkerhetsproblemene er tilstede i CS-Cart og Multi-Vendor 4.0.1 - 4.3.8. Vi anbefaler derfor at du oppgraderer til 4.3.9 så fort som mulig, for å tette dette sikkerhetshullet. Det er også sendt ut en e-post til alle CS-Cart lisenseiere, hvor det forklares om problemet. Sjekk din e-post. Disse e-postene inneholder instrukser om hvordan du eliminerer sårbarheten. Du kan også lese om sårbarheten her.

Delvis refusjon via PayPal

Om admin endret status for en returforespørsel med flere produkter, ville PayPal kunne utføre delvis tilbakebetaling flere ganger. Noe som førte til at ett av produktene i den rekkefølgen kunne bli refundert om og om igjen. Nå fungerer refusjonsprosessen som den skal.

Respons for PayPal-betalinger

En betalingsprosess respons varsler deg om hendelser knyttet til dine transaksjoner. Du kan se responsstatusen i ordredetaljer i ditt adminpanel. Tidligere, da betalingsbehandler mottok en IPN i PayPal Express Checkout, ble ikke prosessorresponsen aktualisert. Admin måtte defor sjekke betalingsstatusen manuelt for hver bestilling. Nå er dette problemet løst, og responsen er aktualisert når IPN er mottatt.

Moms beregnes riktig

Tidligere, når en kunde var logget inn som gjest og la inn en bestilling, ble produktprisene i handlekurven vist uten moms. Vi har fikset beregningsprosessen og nå vises momsen korrekt på alle produkter for både autoriserte brukere og gjester.

Sporingsnummer vises alltid for kundene

Før denne oppdateringen, kunne ikke en kunde se sporingsnummeret sitt under ordredetaljene, om du ikke hadde spesifisert en leverandør for ordren. Nå vil sporingsnummeret vises for kundene enten du har spesifisert leverandør i adminpanelet eller ikke.

HiDPI og kloning av produkter.

Om du klonet et produkt, ble størrelsen på produktbildet redusert to ganger ved hver ny kloning. Vi har nå løst problemet, og størrelsen på bilder av klonede produkter forblir den samme.

Du kan se alle endringene som er gjort i versjon 4.3.9 i endringsloggen:

Slik oppgraderer til versjon 4.3.9

CS-Cart lisenseiere med aktive oppgraderingsabonnement kan oppgradere som alltid fra Administrasjon → Senter for oppdatering i sitt adminpanel. Siden oppdateringen løser et kritisk sikkerhetsproblem, distribuerer vi oppgraderingspakken med en gang. Vennligst sjekk ditt adminpanel og oppgradere så fort som mulig. Om du ikke er komfortabel med oppdateringer, eller opplever feilmeldinger under oppdateringen, så ta kontakt med CS-Cart Helpdesk - de hjelper deg med oppdateringen.

PS: Og husk - ta alltid backup før oppdatering !!!

Last ned Butikk import modulen fra Marketplace

05.07.2016
by Preben Jensen

Nå kan du laste ned Butikk import modulen for CS-Cart 4.3.7 og 4.3.8 fra CS-Cart Marketplace.

Last ned Butikk import modulen fra Marketplace

Hva er Butikk Import modulen?

Når vi slipper en ny versjon av nettbutikkløsningen CS-Cart, anbefaler vi at du oppgraderer. Oppgradering til nyeste versjon sikrer nettbutikken god ytelse, sikkerhet og funksjonsrikdom.

Du har to alternativer når du oppgraderer - enten via oppgraderingssenteret i admin eller ved å bruke Butikk import modulen. Den første måten er et godt alternativ når du oppgraderer til en ny CS-Cart versjon fra en av de siste versjonene. Men hvis du oppgraderer til siste versjon fra en veldig gammel versjon av CS-Cart (2 eller 3), må du bruke Butikk import modulen fordi det ikke går an å oppgradere fra så gamle versjoner via oppgraderingssenteret i adminpanelet.

Det å bruke Butikk import modulen er enkelt og trygt: du installerer en ny ren versjon av CS-Cart på serveren din og importerer så alle dine faktiske lagrede data til denne nye CS-Cart installasjon. Det er ingen risiko: hvis noe går galt under importen, har du fortsatt den originale butikken oppe og går. Når alt er lagt inn flytter du så hele butikken til riktig URL på serveren din.

Fra versjon 4.3.7 er ikke Butikk import modulen lengre integrert i nettbutikken. Vi laget den heller som en valgfri modul i CS-Cart Marketplace. Hvorfor? Ved å distribuere Butikk import modulen separat fra CS-Cart sine installasjonspakker kan vi tillate oss å vie mer tid til å finjustere modulen og vi kan slippe nye oppdateringer mye oftere. For de som har en forholdsvis ny versjon av nettbutikken vil den også bare ta opp plass på serveren. Vi fant ut at det er bedre at de som trenger den, bare laster den ned ved behov.

Slik henter du den

Last ned Butikk import modulen fra CS-Cart Marketplace. Den er gratis. I beskrivelsen, finner du all nødvendig informasjon om modulen, inkludert instruksjoner for installasjon og import.

Last ned Butikk import modulen fra Marketplace

Er det trygt å handle på nettet? Sånn funker det!

29.06.2016
by Preben Jensen

Hvordan fungerer egentlig online betaling? Hva skjer når du klikker på kjøpeknappen, og er det egentlig trygt å betale på nettet? I denne filmen forklarer vi deg hele prosessen.

Med fler enn 15.000 nettbutikker og over 1.000.000.000 gjennomførte transaksjoner er DIBS størst på betalinger på nettet i Norden. Nå er det enklere enn noen gang å komme i gang med å ta betalt på nettet. Les mer om vår betalingsmodul for DIBS Account på denne siden.


​PayPal eller Stripe? Hvilken betalingsløsning er best for nettbutikken ditt?

13.06.2016
by Preben Jensen

Hvilken betalingsløsning er best for din nettbutikk? Vi tar en titt på PayPal og Stripe. Om du har en nystartet nettbutikk og vil holde kostnadene nede er dette de to billigste betalingsløsningene. Ingen av dem har noen oppstatsavgift og ingen av dem har faste månedlige avgifter. Du trekkes rett og slett en fast prosent og en transaksjonsavift for hvert salg som gjennomføres i nettbutikken din - så om du ikke selger noe, koster det ikke noe.

Grunnen til at Stripe og PayPal har blitt så store og populære er først og fremst enkelthet i bruk. Det er meget enkelt å komme i gang med salg på nett med begge løsningene. Du registrerer deg på sidene deres, og på noen få minutter kan du sette opp betalingstjenesten i nettbutikkløsningen din.

Vi skal sammenligne de to på flere faktorer: avgifter, sikkerhet, API-er, og mer, for å hjelpe deg med å finne ut hvilken betalingsløsning som er best for din nettbutikk.

Hva gjør PayPal og Stripe?

Med PayPal og Stripe kan du motta kortbetalinger på nettet og i mobile applikasjoner. Begge løsningene kan integreres sømløst med din nettbutikk. Begge behandler milliarder av kroner hvert år, og er blant de mest pålitelige løsningene for å akseptere mobil betaling på nett.

Hva er greia med PayPal?

PayPal ble grunnlagt i 1998 av Lukas Nosek, Max Levchin, Peter Thiel og Ken Howery under navnet Confinity. I 2000 fusjonerte Confinity med X.com - Elon Musk sin bankbedrift. Snart ville X.com fokusere utelukkende på PayPal, som genererte stadig mere interesse.

PayPal hadde sin IPO og ble kjøpt opp av ebay for 1,5 milliarder dollar i 2002, og ble raskt ebays standard betalingsløsning. I dag opererer PayPal over hele verden. De har blitt et selvstendig selskap igjen, med utspring fra ebay. PayPal behandlet 228 milliarder dollar i 2014 alene.

Hva med Stripe?

Stripe er endel nyere enn PayPal, de det først grunnlagt i 2010. Grunnleggerne Patrick Collison og John Collison opprettet Stripe som en turn-key løsning for web-utviklere som ønsket å enkelt integrere betaling på sine nettsider. Stripe skiller seg fra konkurrentene på hvor lett det er å programmerere ved å bruke kildekoden.

Stripe mottok støtte fra Y Combinator i juni 2010, og vokste raskt. I 2014 landet Stripe en viktig avtale med Apple Inc. for å hjelpe Apple Pay igang.

Fordeler med Paypal og Stripe

  • Enkelt å bruke for ikke-programmerere
  • Svært sikkert
  • Kan tilpasses din merkevare

Bakdeler med PayPal og Stripe

  • Kostnader med transaksjonsavgifter
  • Ikke beregnet for fysiske butikker

PayPal eller Stripe? Hvilken betalingsløsning er best for nettbutikken ditt?

Andre nettbetaling løsninger å sjekke ut:

PayPal og Stripe er to største betalingsløsningeme, men det er mange andre som muligens passer bedre til ditt behov. Har du f.eks. en brukbar omsetning i nettbutikken din, så er det ikke sikkert PayPal og Stripe er de rimeligste løsningene. Andre aktører har lavere transaksjonsavifter enn PayPal og Stripe, så selv om de har faste månedlige avgifter kan det hende det lønner seg å benytte betalingsløsninger som: DIBS Account, QuickPay, Nets og Klarna Checkout.















Øk antall gjennomførte betalinger – uten å senke sikkerheten

29.05.2016
by Preben Jensen

På bakgrunn av det nye EU Direktivet, PSD2, har Nets/Teller fra den 2.mai 2016 påkrevd at alle VISA og MasterCard transaksjoner over 200 kr skal gjennomføres med 3D Secure. I Norge har det for de aller fleste vært påkrevd 3D Secure på alle betalinger uansett beløp. Dette har gjort alle transaksjoner gjennomført over internett i Norge meget sikre, men det har dessverre ofte gått ut over antall betalinger som har blitt gjennomført.

Øk antall gjennomførte betalinger – uten å senke sikkerheten

Med DIBS SecurePay unngår du at dine kunder må gjennom 3D Secure prosessen på beløp under 2.000 kr.

Med DIBS SecurePay vil alle transaksjoner under 2 000 kr bli skannet og kryssjekket på en rekke parametre, blant annet kortinnehavers plassering (IP adresse) og utstedelsesland. Hver skanning vil bli målt i forhold til en forhåndsdefinert grenseverdi, som bestemmer om transaksjonen er sikker eller ikke. Basert på dette vil transaksjonen gjennomføres med eller uten 3D Secure for å minimere eventuell risiko for svindel.

På den måten forebygger du svindel, samtidig som at du sannsynligvis vil øke din konverteringsrate.

NettXpress vil tilby betaling via DIBS SecurePay i løpet av 2016.

Les mer om SecurePay og sett deg på venteliste for produktet her.