Følg oss på Facebook og Twitter for flere nyheter og informasjon om nettbutikkløsningen CS-Cart fra NettXpress:

NettXpress Twitter

NettXpress Facebook

E-handel i Norden

17.11.2015
av Preben Jensen

Nettbutikk kunder i Norge, Sverige og Danmark er enige om det meste, men er likevel forskjellige når det kommer til hvordan de vil betale på nett.

E-handel i Norden

Nettbutikk-handelen i de nordiske landene følger jevnt over samme mønster. Nettforbruket øker omtrent i samme takt i alle de tre landene, og andelen mobile brukere er omtrent doblet de siste tre årene. I hele Norden har antall mobile kunder økt med 570 000 det siste året, og antall kjøp har økt med 5,2 millioner. Men det finnes også mange ulikheter. Den tydeligste handler om hvordan vi vil betale. Kortbetaling er både vanligst og mest populært i alle tre landene. I Sverige står direktebetaling via nettbank og faktura for omtrent 25 prosent hver av kjøpene, mens i Norge står direktebetaling via nettbank, faktura og e-wallettjenester for nesten halvparten av markedet. I Danmark er kortbetaling totalt dominerende, 95 prosent av forbrukerne har brukt kort, 86 prosent av mobilkundene. Norge stikker seg ut på den andre siden med en høyere andel kunder som foretrekker å betale med e-wallettjenester som PayPal og Stripe. Det finnes historiske og strukturelle årsaker til at forbrukere i de forskjellige landene foretrekker en betalingsmåte foran en annen. Ofte har det å gjøre med lovgivning og infrastruktur. En årsak til kortbetalingens sterke posisjon i Danmark er det nasjonale betalingskortet Dankort. Kortinnløserne har ikke lov til å tjene penger på Dankortet, hvilket har gjort det enkelt for mange butikker å kun akseptere Dankort. Når kundene har blitt vante tar de med seg den samme betalingsvanen på nett.

Det er også viktig å nevne at kortbetaling på nettet er smidigere i Danmark, der mobilbetalinger ikke trenger å verifiseres med sikkerhetssystemet 3D Secure. Det gjør også at danske kunder er mindre opptatt av å kreve nye systemer for lagring av kortdata enn naboene i Norge og Sverige. På tross av disse ulikhetene ser altså utviklingen omtrent lik ut i de tre landene. Flere handler mobilt. Og trenden peker i samme retning. 77 prosent av mobilkundene i Sverige sier de har handlet minst like mye i år som tidligere, mot 80 prosent i Danmark og 76 prosent i Norge. Ingenting tyder på at utviklingen er i ferd med å stoppe opp.

KILDE: Norsk e-handel 2015 fra DIBS

Nye mobile betalingsmåter på vei til Norge

28.10.2015
av Preben Jensen

De nye betalingsmåtene har ennå ikke slått helt gjennom på det norske markedet, men det kan være i ferd med å endre seg nå. Nye betalingsmåter har blitt lansert og har hatt stor suksess i både Sverige (Swish) og Danmark (MobilePay). MobilePay lanseres nå også i Norge, så da gjenstår det å se om det norske markedet også gjør suksess med den nye betalingsmåten.

DIBS og Danske Bank har åpnet for at nettbutikker snart kan tilby den populære betalingsmåten MobilePay som mobil betalingsløsning for handel på nettet. NettXpress har stor tro på den nye tjenesten Mobilepay, og innen slutten av år regner vi med å kunne implementere MobilePay i vår nettbutikkløsning.

Nye mobile betalingsmåter på vei til Norge

Slik fungerer MobilePay i din nettbutikk

  1. Kunden velger MobilePay som betalingsmåte og taster inn sitt telefonnummer
  2. Det sendes en forespørsel om betaling til mobiltelefonen som kunden skal akseptere
  3. Når forespørselen er godkjent trekkes pengene fra kundens betalingskort
  4. Kvittering i kundens MobilePay viser at betalingen er gjennomført, nettbutikken lager en kvittering for selve varekjøpet.

Fordeler med MobilePay

  • Ingen beløpsgrense når kundene bruker MobilePay til handel på nettet
  • Enkelt for kundene - mobiltelefonen er alltid med
  • Like enkelt for din nettbutikk som å tilby kortbetaling
  • Rask betaling for dine kunder - de slipper å taste inn kortinformasjonen

Fakta om MobilePay

  • MobilePay Online tilbys via DIBS, som er Payment Service Provider (PSP)
  • Nettbutikken trenger en avtale med kortinnløser
  • Du trenger ikke være kunde i Danske Bank for å kunne tilby MobilePay Online
  • MobilePay Online fungerer som en hvilken som helst annen betalingsform i DIBS betalingsvindu

Kortbetaling fortsatt vanligst

10.10.2015
av Preben Jensen
Kortbetaling fortsatt vanligst

Det er fortsatt vanligst å betale med kort ved når man handler i norske nettbutikker. 83 prosent av de som har handlet på nettet i løpet av året har brukt kort som betalingsalternativ, samtidig som omtrent en tredjedel har betalt med faktura, en fjerdedel med nettbankbetaling og en femtedel via en mikrobetalingstjeneste (for eksempel e-wallets som PayPal). I Norge er det langt flere e-wallet brukere enn i Sverige og Danmark. Andelen er også høyere blant de med lav inntekt, enn for de med høy inntekt.

Kortbetaling er også den betalingsmåten som flest netthandlere foretrekker. Fordelingen mellom foretrukne betalingsmåter har ikke forandret seg mye i løpet avde siste årene. Over halvparten velger kort foran andre betalingsmåter.

Menn foretrekker å betale med kort, mens flere kvinner foretrekker fakturabetaling og mikrobetaling som PayPal og lignende. Mikrobetaling, eller e-walletbetaling, er vanligst blant 25-34 åringer og avtar senere tydelig med stigende alder.

Betalingsmåtene skal helst være enkle og sikre

Enkelhet og sikkerhet er de aller viktigste motivene for å velge en viss betalingsmåte fremfor en annen. Kortbrukere prioriterer enkelhet høyest, mens faktura- og mikrobetalingsbrukere setter sikkerheten høyest.

Betalingsmåtene skal helst være enkle og sikre

Det finnes også innslag av andre handlingsmotiver; hver femte kortbruker veier inn bonuspoeng i kalkylen, og både kort og nettbankbetalingsbrukere løfter frem prisen i nettbutikken som en faktor.

KILDE: Norsk e-handel fra DIBS

E-handelen i Norge 2015

29.09.2015
av Preben Jensen

Vi handler stadig mer på nett, i år som i fjor skjer nesten hele veksten på mobile enheter, og de aller fleste forventer å handle minst like mye i fremtiden.

Netthandelen fortsetter en sterk utvikling. I Norge har nettmarkedet økt fra 51 milliarder til 78 milliarder kroner på bare tre år. Det siste året er økningen på 13 prosent. Det er en enorm endring vi er vitne til, og som vi alle er en del av. Den store trenden de siste årene er at en mye større del av netthandelen skjer på mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett. På tre år har andelen mobile kjøp nesten doblet seg i Norge. Mer enn en tredjedel av kundene (38%) sier de har handlet via en mobil enhet de siste 6 månedene.
Det er mye å lære av statistikken, både for den som vil forstå tiden vi lever i og for de som vil bli bedre til å møte sine kunders behov, som at hver fjerde som avbryter et nettkjøp gjør det fordi de ikke kan betale på den måten de foretrekker. Det er også verdt å merke seg at nettbutikker som ikke har mobiltilpasset sine sider, vil sakke akterut.
Det siste året har mobilmarkedet i Norge økt med nesten 150 000 personer. Nesten en og en halv million av de norske kundene har nå handlet med en mobil enhet. Antallet kjøp økte fra 17,2 til 18,7 millioner. Mobil netthandel har definitivt kommet for å bli.
Økninger skjer dessuten lineært i nesten alle aldre. Det kommer flere nye som begynner å handle med mobilen eller nettbrettet år etter år.
Den vanligste grunnen til å handle med mobilen er at det er den enheten som er nærmest. Mobilen har man jo alltid med seg. Våre forbruksmønstre endres også - online blandes med offline. Vi researcher på nettet og handler i butikk, eller omvendt. 7 prosent av de som handler med smarttelefon har stått i en fysisk butikk og bestilt varen på nettet, konkurransen skjerpes.
Årsaken til at vi foretrekker å handle på nettet er ikke først og fremst lavere priser eller større utvalg, selv om det også er viktige faktorer. Aller viktigst er at det er enkelt, smidig og at det sparer tid. Å handle på nettet har blitt en måte å få hverdagen til å fungere. Det gjelder både kvinner og menn – og spesielt for kunder som handler med sine mobile enheter.
76 prosent av mobilkundene sier at de har handlet like mye med sine mobile enheter i år som i fjor. Ingenting tyder på at utviklingen er i ferd med å stoppe opp.



Flere handler med mobilen

Har du handlet med en smarttelefon eller nettbrett de siste seks månedene?

E-handelen i Norge 2015

Nesten 4 av 10 har handlet med en mobil enhet i løpet av de siste seks månedene. Siden 2012 har andelen økt med 90 prosent, og trenden fortsetter å peke oppover. Mobil netthandel har hatt aller størst gjennomslag i aldersgruppen 25-34 år og blant barnefamilier, der 56 respektive 58 prosent som handler på nett har handlet med mobiltelefon eller nettbrett. De eldre har ikke tatt til seg teknologien i like stor grad. I gruppen over 66 år som handler online har bare en femtedel handlet mobilt, imidlertid ser vi at andelen øker. Det er også et klart skille mellom by og land, andelen Osloboere som har handlet mobilt er nesten dobbelt så stor som på landsbygda.



Nettbutikkene CS-Cart og Multi-forhandler oppgradert

24.09.2015
av Preben Jensen

Vi kan nå presentere en ny oppdatering av CS-Cart og Multi-forhandler. Med versjon 4.3.4 av nettbutikkløsningen kan du nå tilordne betalingsmetoder til fraktmetoder, samt legge til bursdagskampanjer. Oppgaderingssenteret er også forbedret. Her skal vi gå gjennom noen av endringene i versjon 4.3.4.

Nettbutikkene CS-Cart og Multi-forhandler oppgradert

Et nytt varsel på butikkforsiden advarer kundene dine hvis deres nettlesere ikke aksepterer cookies. Hvis nettleseren ikke aksepterer cookies, kan kunden få problemer med å logge inn og/eller gjennomføre bestillinger.

Du kan nå omorganisere produktene, kategoriene og sidene når du legger dem til manuelt i blokkene i Design → Layouter. Om du f.eks. viser frem campingutstyr på forsiden din, kan du nå enkelt endre rekkefølgen på campingutstyret slik at det viser telt på toppen, soveposer i midten, og ryggsekker på bunnen av listen.

Kunder kan nå registrere seg med e-post-adresser som som inneholder kyrilliske symboler og spesialtegn som: !, #, $,%, Og &.

Administratorer kan nå kun opprette backup i "zip" format. Vi fjernet muligheten for å skape "tgz" format da de opptok for mye driftsminne under arkivering. Merk at vi bare har begrenset etableringen av sikkerhetskopier i "tgz" format. Annen funksjonalitet knyttet til det å skape og pakke ut arkiver ble ikke påvirket. Du kan fortsatt gjenopprette "tgz" backup, installere moduler pakker i "tgz" o.s.v.

Tildele betalingsmetoder til fraktmetoder

I tidligere versjoner, viste kassen også de betalingsmetodene som en kunde ikke kunne bruke med den valgte fraktmetoden. For eksempel om du hadde satt opp butikken slik at kundene bare kunne betale med ett spesiellt betalingskort om de valgte frakt via f.eks. DHL, så var fortsatt de andre betalingsmetodene synlige i utsjekkingen, f.eks. faktura eller oppkrav. Dette kunne forvirre kundene, og er nå endret.

CS-Cart 4.3.4, bruker en betalingsavhengig-modul, som kun viser de betalingsmetodene som faktisk er satt opp mot den valgte fraktmetoden.

Ny kampanje - Bursdag

Med forbedret versjon av modulen for verifisering av alder, kan du nå gratulere dine kunder på deres bursdag med et nyhetsbrev og/eller en personlig rabatt:

For å kunne tilby en rabatt eller en kupongkode til dine kunder på deres bursdag, oppretter du en ny Handlevogn-kampanje og velger Bursdag som betingelse.

Du kan også eksportere brukerdata med bursdager fra butikken til en CSV-fil, og deretter importere den til MailChimp for å skape en bursdags-mailingliste og sende bursdags-e-post til dine kunder.

Forbedringer i Oppgraderingssenteret

I versjon 4.3.4, er oppgraderingssenter blitt tryggere og mer informativt. Fra og med versjon 4.3.1, fikk administrator en e-post med en gjenopprettingslink etter en oppgradering. Hvis admin klikket på gjenopprettlinken ved et uhell, ble oppgraderingen umiddelbart rullet tilbake. Fra og med versjon 4.3.4 og framover, må admin bekrefte for å kunne gjenopprette. Denne forbedringen beskytter oppgradering av butikken fra en utilsiktet gjenoppretting.

Lisenseierne med aktive oppgraderingsabonnement vil nå se et varsel om oppgradering i sine adminpaneler. Klikk på varselet eller gå til oppgraderingssenteret for å oppgradere nettbutikken din til 4.3.4.

Før du oppgraderer til versjon 4.3.4 må du oppgradere til 4.3.3.SP1. Du kan se en liste over alle forbedringer og feilrettinger i endringsloggen.

Slik setter du opp PayPal i CS-Cart

16.09.2015
av Preben Jensen

Slik setter du opp en PayPal Standard konto i CS-Cart:

  1. I ditt adminpanel, gå til Administrasjon > Betalingsmåter.
  2. Klikk på + knappen til venstre.
  3. I vinduet som åpner seg, skriv inn PayPal i feltet Navn, velg PayPal i Prosessor-menyen, angi beskrivelse og eventuelt et tilleggsgebyr i feltene under. Last opp et ikon-bilde om du vil.

Kampanje DIBS – NettXpress

01.09.2015
av Preben Jensen

I samarbeid med DIBS har vi gleden av å tilby DIBS Account til våre kunder. DIBS Account er en ny løsning fra DIBS som gjør det mulig å tilby alle de mest populære betalingsløsningene. Har du nettbutikk er dette ett meget godt valg.

Litt om DIBS Account

DIBS Account lar deg ta betalt med Visa, MasterCard og faktura - alt i ett og samme system.
DIBS Account er en løsning som kombinerer betalingsløsning og kortinnløser i ett slik at du kan ta i mot elektroniske betalinger. Vanligvis trenger du separate avtaler med psp (payment service provider) og kortinnløser, med DIBS Account får du alt i samme løsning, slik at du slipper å tegne avtale med en tredjepart.
Med DIBS Account gjør vi det enklere for deg å ta i mot de mest populære betalingsmåtene i Norden. Over 50% av de nordiske forbrukerne sier de foretrekker å betale med kort når de handler på nettet, 1 av 3 foretrekker fakturabetaling. DIBS Account lar deg ta betalt med Visa, MasterCard og Faktura.

Kampanjetilbud:

Etablering: 0 NOK (vanlig pris: 3000 NOK)
Månedsavgift: 390

Transaksjonskostnader Kort:
Kortinnløseravgift: 2,5%
Kr sats pr transaksjon: 2,5 NOK

Transaksjonskostnader faktura:
Service avgift pr transaksjon: 2,5%
Fakturakostnader: 10 NOK

Denne kampanjen varer til og med 31.10.2015

Varsle brukere i nettbutikken din

23.08.2015
av Preben Jensen

Med en modul mot Notify Visitors kan du enkelt sette opp ulike varslinger og popup-vinduer i nettbutikken din. Du kan også styre hvilke varslinger som skal vises hvor, eller mot hvem ved hjelp av de innebygde filtrene. Varslinger kan f.eks. rettes mot kundens geografiske plassering, trafikkilde, nettlesertype og også etter besøksfrekvens, varighet på nettsiden, tid på dagen, antall sidevisninger, operativsystem og mye mer.

- Bygget for markedsførere
- Ingen kodeendringer kreves
- Enkel integrasjon
- Få detaljerte resultatrapporter og klikkrapporter
- Mange ulike ferdige varslingsmaler
- Tilpass varslinger til å matche designet på nettbutikken din

Vær oppmerksom på at du trenger å registrere deg på nettsiden til Notify Visitors for at modulen skal fungere. Der kan du få en gratis konto for opp til 3000 visninger per måned. De har også premium abonnement for mer avanserte brukere.

Varsle brukere i nettbutikken din

Webinar: En innføring i DIBS Account

21.08.2015
av

Er du nysgjerring på DIBS Account og vil vite mer om løsningen? Lurer du på hvorfor vi har utviklet DIBS Account og hvilke fordeler du som driver nettbutikk kan få med løsningen? Ønsker du en totalløsning der du kan ta betalt med kort og faktura i et og samme system?Er du nysgjerring på DIBS Account og vil vite mer om løsningen? Lurer du på hvorfor vi har utviklet DIBS Account og hvilke fordeler du som driver nettbutikk kan få med løsningen? Ønsker du en totalløsning der du kan ta betalt med kort og faktura i et og samme system?