Følg oss på Facebook og Twitter for flere nyheter og informasjon om nettbutikkløsningen CS-Cart fra NettXpress:

NettXpress Twitter

NettXpress Facebook

Hvilken betalingsløsning skal jeg velge?

19.08.2015
av Preben Jensen

Når du har bestemt deg for hvilken nettbutikkløsning du vil bruke, må du også ta stilling til hvilke betalingsløsninger du skal tilby i nettbutikken din.

De fleste nettbutikker har mulighet for å ta betalt via betalingskort. For at du skal ha mulighet til å betalt med kort fra nettbutikkløsningen din trenger du en avtale med en betalingstilbyder. De mest kjente betalingstilbyderne i Norge er Nets, DIBS og Klarna. Felles for disse løsningene er at du betaler en oppstartsavgift, en månedsavgift og et gebyr pr transaksjon.

Dersom du bare skal selge i Norge kan Klarna være en god løsning, men Klarna har også klare begrensninger med salg mot f.eks. bedrifter.

  • Vi mener den mest komplette løsningen er DIBS Account. Da har du mulighet til å ta betalt både med betalingskort og også med faktura. Samtidig som du kan ta betalt fra utenlanske kunder og bedrifter.
Er du i oppstartfasen, og usikker på om du vil få særlig omsetning i nettbutikken din finnes det også noen løsninger uten oppstartsavgift og månedsavgift. Eksempler på slike betalingsløsninger er Stripe og PayPal.
Med PayPal og Stripe betaler du ingen faste avgifter, kun en (noe større) avgift pr transaksjon. Alle betalinger skjer på betalingstilbyderens terminaler, så du har ikke noe ansvar for kundens kredittkortinformasjon.
Ulempen med PayPal er at kunden får en veldig tydelig følelse av at de beveger seg bort fra nettsiden din og over til noe helt annet når de skal betale. Det kan være nok til at enkelte trykker «avbryt». Stripe løser dette langt bedre, da kundene ikke forlater nettbutikken.
Vi anbefaler våre kunder å bruke DIBS Account. Da vil de fleste kunder kunne handle hos deg, uavhengig av ståsted.

Webinar: En innføring i DIBS Account

01.08.2015
av Preben Jensen

Er du nysgjerring på DIBS Account og vil vite mer om betalingsløsningen? Lurer du på hvilke fordeler du som driver nettbutikk kan få med DIBS Account? Ønsker du en totalløsning der du kan ta betalt både med kort og faktura i et og samme system?

Da bør du melde deg på DIBS sitt webinar: En innføring i DIBS Account!

Dato: 20.august. Kl. 09-10. Meld deg på fra denne siden.

Webinaret egner seg for alle typer nettbutikker som vil vite mer om DIBS Account og se hva produktet har å by på. Webinaret følger du enkelt via din egen PC/Mac, og det er helt gratis å delta.

Bruk mobilvennlige maler i nettbutikken din

29.07.2015
av Preben Jensen

Tidligere i år oppdaterte Google sine algoritmer for mobile enheter. Disse favoriserer mobilvennlige nettsider når en bruker søker med en smarttelefon.

Nettsider og nettbutikker som ikke er mobilvennlige vil derfor ha problemer med å komme på førstesiden av Google ved et søk. Førti prosent av alle nettsider var ikke klare for endringene fra Google og startet raskt å miste trafikk fra smarttelefoner. Journalister og bloggere refererte til hendelsen som «Mobilegeddon».

Bruk mobilvennlige maler i nettbutikken din

Hvorfor mobilvennlige sider er viktig

Bruk av responsiv design er den vanligste måten å gjøre nettbutikkløsningen mobilvennlig. På en mobilvennlig nettside, vil menyer, knapper, bilder og bildetekster alltid matche skjermen til den mobile enheten som brukes.

En berøringsskjerm er mindre nøyaktig enn den vanlige musepekeren på en stasjonær maskin. Hvis et nettsted ikke er responsivt, vil en bruker med smarttelefonen bruke mye tid på å klype og zoome for å lese innholdet. Jo flere handlinger en bruker må utføre, jo mindre tid vil brukeren ønske å bruke i nettbutikken. Resultatet er at brukeren forlater nettbutikken uten å handle.

Unngå Mobilegeddon med responsive maler

De innebygde responsive malene gjør at din nettbutikkløsning fra NettXpress ser bra ut på hvilken som helst enhet. Alle de innebygde designmalene som følger med i nettbutikkløsningen vi tilbyr er responsive. Designendringene som du gjør via den visulle redigereren sørger også for at malene forblir responsive.

Bruk mobilvennlige maler i nettbutikken din

Ved å benytte de responsive malene som leveres med nettbutikken fra NettXpress, vil Google markere butikken som mobilvennlig og rangeren den høyere for kunder som søker via en smarttelefoner.

Mobil nettbutikk med Twigmo

De responsive malene bruker de samme stilene og skriptene på alle enhetene. Takket være denne allsidigheten, er responsive maler praktisk å bruke på alle enheter.

Men det er en bakdel: Å åpne nettbutikksiden fra en smarttelefon bruker nesten like mye båndbredde som å åpne siden fra en stasjonær datamaskin. Det er ikke et nødvendigvis et problem med mindre kunden bruker en treg internett-tilkobling.

Løsningen er: Twigmo, som er designet spesielt for mobile enheter. Den bruker mindre båndbredde enn responsive maler og bruker mesteparten av det bare ved første besøket. Etter det første besøket, oppdateres sidene ved hjelp av AJAX-teknologi. Nettbutikken lastes dermed raskere enn ved bruk av responsive maler.

Bruk mobilvennlige maler i nettbutikken din

Twigmo tilbyr sine egne maler som fungerer uavhengig av de innebygde responsive malene. Det betyr at du kan bruke en mal for stasjonære datamaskiner og en annen Twigmo-mal for smarttelefoner samtidig.

Nettbutikkløsningen oppgradert til versjon 4.3.3

28.07.2015
av Preben Jensen

En ny oppdatering er tilgjengelig. Det er ikke noen store endringer i den nye versjonen - mest små rettelser og noen få forbedringer.

Nettbutikkløsningen oppgradert til versjon 4.3.3

  • Det er lagt til noen nye steg for å gjøre oppgraderinger mer stabile.
  • Om oversettelsen i nettbutikken din mangler norsk tekst i en oppgradering, brukes engelsk nå som en fallback, slik at du ikke mangler tekster etter en oppgradering.
Du kan se alle endringer som er gjort på denne siden.

Fem gode grunner til å velge Self-Hosted nettbutikkløsning framfor SaaS

25.06.2015
av Preben Jensen

Når du skal velge deg for en ny nettbutikkløsning er det endel viktige valg du må foreta deg, og et av de viktigste er hvor nettbutikkløsningen skal lagres? Skal den ligge i skyen eller på ditt egen webhotell? Skyen er egentlig et litt dårlig begrep. Nettbutikken vil fortsatt ligge på en vanlig server om du velger denne løsningen - du vil bare ikke ha tilgang til denne serveren. Velger du å drifte nettbutikken på ditt eget webhotell vil du alltid ha full tilgang til filene. Her er fem grunner til hvorfor du bør velge eget webhotell fremfor SaaS (lagring i skyen):

Større prosjekter trenger mer kontroll

Jo mer salg, jo mer ansvar. Store nettbutikker med tusenvis av brukere kan ikke risikere å stole på en tredjepartstjeneste. Selv om det kan virke usannsynlig, kan noe skje med tjenesten, og alt av omdømme, kundebaser, og ordrehistorikk kan bli borte. Å være avhengig av andres profesjonalitet kan være et sjansespill.

Større prosjekter trenger mer kontroll

Sikkerhet

De mest populære sky-løsningene (SaaS) er sikre nok til å hindre datalekkasjer (igjen, du må stole på dem), men tjenestens ansatte har som regel også tilgang til dine data. Selvfølgelig, det er en eksepsjonell sak, men private kommersielle data kan lekke gjennom flere kanalen. De fleste skyløsninger lagres også i andre land enn Norge, og det er ingen garanti for at at landets lover skal beskytte dine data.

Sikkerhet

Du trenger omfattende modifikasjoner

Selv de beste sky-løsningene kan bare tilby deg modifikasjoner begrenset til sin API. Denne begrensningen er selve essensen av SaaS; det kan bare ikke fungere den andre veien. Hvis nettbutikken trenger en tilpasning som er utenfor denne spesielle API-en, er du låst fast.

Modifikasjoner

Integrasjon med tredjepartstjenester

Ofte er ikke en nettbutikk det eneste leddet i en nettbasert bedrift. Det er blogger, nettsteder, tjenester, og offline tjenester som alle er en del av bedriftsnettverket. Hvis du vil ha dem dypt integrert, er det en liten sjanse for at en SaaS API støtter disse tjenestene.

Funksjonene du trenger er alltid med deg

SaaS er et masseprodukt, og de tilbyr kun de funksjonene de fleste brukere trenger. Hvis din bedrift har et spesifikt behov som ikke er veldig populært blant andre brukere, da er du igjen låst fast til en tjeneste som ikke kan spesialtilpasses. Og i et enda verre scenario, kan tjenesten fritt ta bort funksjoner fra produktet hvis de ikke er populære nok. Tenk om den upopulære funksjonen er en vesentlig del av din arbeidsflyt. Du ville ikke ønske å komme i den situasjonen.

Du velger funksjonene i nettbutikken

Med nettbutikken lagret på ditt eget webhotell står du fritt til å bruke alle funksjoner som tilbys i en nettbutikkløsning. Og ønsker du en ny funksjon som ikke allerede er integrert i løsningen, kan du sjekke om den ligger i CS-Cart Marketplace, eller vi kan utvilke den for deg.

Nettbutikken er oppdatert til versjon 4.3.2

16.06.2015
av Preben Jensen

Nettbutikkløsningen vår er nå kommet til versjon 4.3.2. Det er for det meste feilretting og forbedring av kildekoden i denne versjonen. Men nettbutikken har også fått tilbake en funksjon som var tilgjengelig i tidligere versjoner - muligheten til å vise produktfiltre på forsiden. Disse hadde tidliegre en tendens til å gjøre lastingen av sidene tregere, men nå er filtrene omarbeidet slik at de ikke forsinker lastingen av forsiden på nettbutikken.

Nettbutikken er oppdatert til versjon 4.3.2

For å legge til filtre til forsiden, må du skape en filterblokk:

Nettbutikken er oppdatert til versjon 4.3.2

Gå til Design → Layouter …klikk så på fanen «Forside», og legg til en blokk. Gi blokken et navn og velg «Produktfilter» som blokktype. Da kan du legge til filtrene du ønsker manuelt og lagre blokken.
Alle brukere med aktive oppgraderingsabonnement vil se oppgraderingen tilgjengelig i sitt adminpanel innen en uke.

Forbedret Eksport og import

08.06.2015
av Preben Jensen
I versjon 4.3.1 av nettbutikkløsningen, har vi innført en ny etterlengtet funksjon: Full eksport og import av opsjonsvarianter og kombinasjoner.

Forbedret Eksport og import

Denne funksjonen er bl.a. nyttig for styring av lagerbeholdningen. Om du for eksempel selger en t-skjorte som kommer i forskjellige farger og størrelser, og trenger å spore det nøyaktige antallet av blå t-skjorter i størrelse M på lageret. Disse t-skjortene har da en kombinasjon av to alternativ-varianter: blå farge og M størrelse.
For å eksportere produkter med opsjonsvarianter og kombinasjoner, gå til: Administrasjon → eksporter data → Produkter:

Forbedret Eksport og import

CS-Cart eksporter dataene til CSV-format, som støttes av de fleste regnskapsprogrammer på markedet. Importer CSV-filen inn i regnskapsprogrammet ditt, og du får opp en oversikt over det faktiske antallet blå, medium t-skjorter på lageret.

Denne funksjonen forenkler også katalogoppdateringen. Tenk deg at du har mottatt 3000 produkter fra din leverandør. Du har også fått en CSV-fil med opsjonsvarianter, antall produkter og beskrivelser. Uten denne nye eksport og import-funksjonen, vil du være nødt til å legge inn opsjonsvarianter og kombinasjoner manuelt. Den nye funksjonaliteten gjør det automatisk og vil spare deg for mye tid.

CS-Cart statistikk for 2015

28.05.2015
av Preben Jensen

CS-Cart er en internasjonal nettbutikkløsning, med kunder og forhandlere over hele verden. Her har vi samlet litt statistikk som viser utbredelsen av nettbutikkløsningen på verdensbasis:

CS-Cart statistikk for 2015

Nettbutikkløsningen oppgradert til versjon 4.3.1

22.05.2015
av Preben Jensen

Versjon 4.3.1 av nettbutikkløsningen er nå lansert. Den nye versjonen bringer med seg mange nye funksjoner, men den viktigste endringen er utvilsomt farten. Nettbutikken laster nå sidene raskere enn noen gang.

Nettbutikkløsningen oppgradert til versjon 4.3.1

Fartsøkning

Optimaliserte SQL-spørringer øker hastigheten på søk og filtrering. Optimalisert hurtigbuffer/cache gjør også søk mye raskere om du kaller det samme søket to ganger. Produktsidene lastes langt raskere på den andre søket fordi versjon 4.3.1 bufrer innholdet under det første besøket. Det er også lagt inn støtte for alternativ PHP-cache. Denne teknologien øker hastigheten på PHP-script på serveren din. All javascript-kode er nå flyttet til bunnen av sidene, slik at ikke koden forsinker lastingen av andre elementer på produktsiden. Alle disse endringene i kildekoden gjør at butikken din vil laste langt hurtigere enn tidligere. Å ha en nettbutikk med sider som laster raskt er nå langt viktigere enn hva som var tilfelle tidligere. Stadig flere bruker mobilen til å handle på nettet. Hvis sidene dine laster tregt er sjansen stor for at kunden forlater butikken og heller går til en konkurerende nettbutikk. Google har også langt større fokus på sider som laster raskt, og de premierer nå raske sider høyere i søkemotoren.

Fartsøkning

Nye forhandlersider

I multi-forhandler-versjonen av nettbutikkløsningen kan forhandlerne nå sette opp individuelle butikkforsider med kategorier, filtre, søkefunksjon m.m. Forhandlersidene i Multi-forhandler ligner nå på forhandlersidene du finner på eBay og Amazon.

Nye forhandlersider

Nytt bloggverktøy

En ny blogg-modul er lagt til i nettbutikken. Blogg-modulen lar deg opprette en fullt fungerende blogg i butikken din. Hold kundene dine informert ved å legge ut nyheter og spesialtilbud i bloggen din. Ved å bruke bloggen aktivt vil nettbutikken også bli mer synlig i Google-søk.

Nytt bloggverktøy

Oppgradering

Oppgradering av nettbutikkløsningen har blitt mer brukervennlig. Oppgraderingssenteret vil nå enkelt guide deg gjennom oppgraderingsprosessen, og viser prosessen i detalj. Sikkerhetskopiering og gjenoppretting er også forbedret. Hvis noe går galt under oppgraderingen, vil du være i stand til å trygt gå tilbake til forrige versjon.

Forbedringer i eksport og import

Det er innført en etterlengtet funksjon med eksport og import av varianter, opsjonskombinasjoner, og opsjonsunntak. Denne funksjonen forenkler bruken av katalogoppdateringer og varelager.

Modulen for Bestselgere og Tilbudsvarer er utvidet

Ny funksjonalitet gjør det mulig å vise relaterte produkter på produktsidene. Det er også lagt inn en funksjon for å lage egne sider som viser alle bestselgere, alle tilbudsvarer og alle nyheter.

Modulen for Bestselgere og Tilbudsvarer er utvidet

Andre forbedringer

Det er også en rekke andre nyheter og forbedringer i den siste versjonen av nettbutikkløsningen. Noen av disse har vi forlart mer detaljert om tidligere:

  • Raskere utsjekking
  • Enklere navigering
  • Din egen sidelayout
  • Din egen logo og favicon for hver mal
  • Produkter vises umiddelbart ved bruk av filter
  • Evne til å definere en brukergruppe for en bruker via API
  • Bedre beskyttelse mot CSRF-angrep

Siste versjon av nettbutikken rulles sakte ut, og kan lastes ned fra ditt oppgraderingsenter de nærmeste ukene. Hust at om du bruker maler eller moduler fra tredjepart kan det oppstå konflikter etter oppgradering. Sjekk om modulene eller malene du bruker har støtte for versjon 4.3.1. En liste over alle endringer i versjon 4.3.1 finner du her:

10 designtips for din nettbutikkløsning

11.05.2015
av Preben Jensen
Enhver nettbutikk kommer med et unikt sett av designutfordringer. Med vanlige fysiske butikker handler det ofte om ting som maling, markiser og rene vinduer. Tro det eller ei, nettbutikker har mange av de samme grunnleggende utfordringene, bare presentert i digital form. Det og skulle bestemme størrelse og layout på headeren er nesten som å plukke rett markise til å henge over døren, eller som å kjøpe et nytt reklameskilt.

10 designtips for din nettbutikkløsning

1. Hold designet rent og enkelt

Hold deg til de samme fargene og fontene, og bruk den samme generelle layouten gjennom hele nettbutikken. For mange fonter og fargeendringer skaper ofte uorden. Ikke endre fargen på logoen din med mindre det er absolutt nødvendig, og ikke bruk mer enn tre skrifttyper i nettbutikken: En for overskrifter, en for brødtekst og en for knapper.

2. Ha din logo synlig på alle sider

Dette er ganske enkelt, siden headeren vanligvis vises på alle sider i nettbutikken din. Men det kan også være lurt å plassere en mindre kopi av logoen din i footeren, for å opprettholde synlighet selv når kunden scroller på sider med mye innhold, men du bør passe på at de ikke ser begge på samme tid, ved bruk av en standard oppløsning på skjermen.

3. Lag nettbutikken responsiv

Nye undersøkelser viser en økning på 80 prosent i mobiltrafikken, og opp mot 25 prosent av alle besøkende kunder bruker en mobil. Å ikke bruke mobilvennlige maler eller responsiv design kan føre til at du mister én av fire kunder som besøker nettbutikken din. Så sørg for at malen din reagerer på forskjellige oppløsninger og nettlesere.

4. Gjør designet ditt unikt

Å bruke en standardmal er ofte lurt med tanke på oppdateringer, men sørg for at du gjør det du kan for å gjøre den til din egen. Bruk farger og velg et tema som fungerer med hva du selger.

5. Hvit luft er din venn

Sett opp nettbutikken din med en anstendig mengde hvit luft. For mye innhold på et lite område gjør det uoversiktlig for de besøkende kundene, og sidene vil også laste tregere med mye innhold på enkeltsider. For mye innhold kan også føre til såkalt analysis paralysis i følge New York Times.

6. Prisene bør være godt synlige

Hvis du skjuler prisen på en bestemt vare, eller krever registrering og innlogging før prisene er synlige, er det mer sannsynlig at kundene forlater nettbutikken din ifølge Beacon Technologies. Opplevelsen gjør at kundene føler at du lurer dem til å kjøpe en vare. Så hold prisene godt synlige, og vis gjerne fraktpris også på produktsidene.

7. Bruk bilder

Bruk minst to gode produktbilder - ett fullt produktbilde og et detaljert nærbilde, men ikke mer enn fire bilder totalt. Med flere bilder enn dette kan du miste oppmerksomheten til dine kunder. Gjør det enkelt.

8. Gjør kjøpsknappen synlig

Sørg for at Kjøp-knappen er godt synlig. Du kan også eksperimenter med farger på knappen. Orange og grønt har vist seg å være farger som kunder trykker på oftere enn f.eks. rødt og svart. Med en godt synlig knapp kan kundene sjekke ut raskere, og du får en høyere konverteringsrate.

9. Design for målgruppen din

Hvis din målgruppe er i aldersgruppen 50 pluss bør du passe på at nettbutikken din har så få bevegelige elementer og skiftende farger som mulig, og ikke minst - sørg for godt lesbar tekst. Ulike aldersgrupper ønsker å se forskjellige ting. Å kjenne dine kunder er nøkkelen til å bygge en god nettbutikk.

10. Frykt ikke forandringer

Uansett hvor mye du elsker din nåværende mal, vil det komme en tid hvor det trengs en redesign. Ta deg tid til å studere designet. Noter ned hva du mener fungerer og hva du mener kan forbedres. Sjekk også designet til dine konkurenter. Når det så kommer en tid for redesign vet du hva du trenger å gjøre. Bruk gjerne perioder med lite bestillinger til å utføre designendringer. Husk at en nettbutikk aldri er ferdig designet. Det er en evigvarende prosess for å holde seg oppdatert.