Follow us on Facebook and Twitter for more news and information about the online shop solution CS-Cart from NettXpress:

NettXpress Twitter

NettXpress Facebook

E-handelens fordeling i Norge

01.12.2017
by Preben Jensen

E-handelen i Norge omsetter for 105,1 milliarder kroner årlig. Forbruket fordeler seg på de tre kategoriene Reiser, Varer og Tjenester.

E-handelens fordeling i Norge

E-HANDELENS FORDELING

Den norske e-handelen omsetter totalt for 105,1 milliarder kroner i 2017. Forbruket fordeler seg på henholdsvis reiser, fysiske varer og netttjenester, slik som streaming av serier og film. Det er helt klart nordmenns reiselyst som gjør det største innhugget i kaken, reiser utgjør nemlig 50% av det totale forbruket. Sammenlignet med i fjor, da Reiser utgjorde 55% av det samlede forbruket, utgjør kategorien i år derfor en prosentvis mindre del av det samlede forbruket. Det betyr ikke at nordmenn bruker mindre penger på reise – faktisk bruker vi i 2017 3,5 milliarder mer enn vi gjorde i 2016. I stedet skyldes det prosentvise fallet at flere aktører har meldt seg på banen i de andre kategoriene, og at disse dermed tar en prosentvis større bit av det samlede forbruket.

Detaljhandelen har kommet mer med og har tilpasset seg kundenes digitale atferd i løpet av det siste året. Kategorien Varer, med representanter, som f.eks. Kolonial.no, har dermed fra 2016 til 2017 vokst med hele 21% (fra 27 milliarder i 2016 til 32,6 milliarder i 2017). Samtidig har Tjenester også vokst markant. Her har forbruket det siste året økt med 43%. At flere tilbydere i disse årene melder seg på e-handelen, stemmer godt overens med tendensen hos forbrukerne. Disse stiller nemlig stadig høyere krav og forventer å kunne kjøpe produktene på nettet, uansett om det dreier seg om en genser, en innmelding i barnehagen eller mat til hyllene i kjøleskapet.

KILDE: DIBS

Comments

No posts found

New post