Følg oss på Facebook og Twitter for flere nyheter og informasjon om nettbutikkløsningen CS-Cart fra NettXpress:

NettXpress Twitter

NettXpress Facebook

Hvorfor avbryter kunden kjøpet?

05.04.2018
av Preben Jensen

I følge Norsk E-handelsrapport for 2017 avbryter 20% av kundene kjøp fordi betalingsprosessen er tungvint. Det å gå gjennom flere steg og klikk før kjøpet kan fullføres øker risikoen for avbrutte kjøp.

Rapporten viser videre at 24% av kundene avbryter kjøp pga. manglende betalingsmetoder. Dette er potensielle salg som går tapt i din nettbutikk. En rask og enkel betalingsløsning vil forenkle og forbedre kjøpsopplevelsen. Det vil samtidig øke konverteringen i nettbutikken din.

Hvorfor avbryter kunden kjøpet?

God kjøpsopplevelse øker konverteringen

Nettbutikker vil gjerne ha flere besøkende innom sin nettbutikk og kundene vil gjerne ha en rask og enkel kjøpsflyt. Så hvordan kan du gi dine kunder en bedre kjøpsopplevelse og samtidig øke konverteringen? Det er faktisk to sider av samme sak, og enkelt å gjøre noe med. Her får du tre tips som skal tilfredsstille både nettbutikkeiere og deres kunders ønsker.

1.Finn årsaken til avbrutte kjøp i din nettbutikk

Betalingsprosessen er en viktig del av kjøpsopplevelsen. Kundene ønsker seg rask og enkel betaling, og helst frihet til å velge betalingsmetode. Finn ut hvilken betalingsmetode dine kunder foretrekker.

Foreta testkjøp med jevne mellomrom og se det fra kundens perspektiv. Ta en vurdering på om selve betalingsprosessen, som er en del av kjøpsopplevelsen, lever opp til de forventninger du selv har når du handler på nett. Undersøkelser viser at antall steg og klikk eller pop-up vinduer er noen av faktorene som vil påvirke gjennomføring av et kjøp. I følge Norsk E-handelsrapport 2017 har hele 42% av nordmenn prøvd å avbryte et kjøp.

Her kan du se noen av de største årsakene til avbrutte kjøp:

  • Usikkerhet rundt betingelser
  • Manglende betalingsmetode
  • Manglende produkt- og serviceinformasjon
  • Vanskelighetsgrad i å skulle legge inn personinformasjon
  • Betalingsprosess som ikke fungerer

Finn derfor ut hvor i betalingsprosessen kundene i din nettbutikk avbryter sitt kjøp og hvorfor! Ta tak i det og gjør nødvendige endringer for å møte dine kunders behov.

2. Gi kundene god oversikt med en innebygd utsjekking

En av årsakene til avbrutte kjøp er manglende produkt- og serviceinformasjon. Selv om din nettbutikk har gode produktbilder og beskrivelser kan kundens oppfattelse være noe annet. Forestill deg en kunde i en nettbutikk som selger klær. Kunden har lagt en del varer i handlekurven og går til kassen for å betale. Så går kunden videre til å taste inn leveringsadresse og blir møtt med et nytt vindu, hvor hun/han ikke lenger kan se hva som er lagt i kurven. Samme situasjon kan være gjeldende for betalingsvinduet, hvor et pop-up vindu fører kunden vekk fra oversikten over varer som er lagt i handlekurven. Det er faktisk mange kunder som glemmer hva de har lagt i kurven. Så har du de kundene som har behov for å ta en siste sjekk om de har fått med alle varene de vil kjøpe. Her risikerer man at kunden går tilbake til kurven og i verste fall ikke gjennomfører kjøpet.

Det er flere måter å løse denne utfordringen på. En mulighet er å implementere en såkalt innebygd utsjekking som samler oversikt over varer, leveringsadresse og betalingsopplysninger i ett og samme vindu. Slik kan kundene enkelt se hva de kjøper, hvor varene blir sendt til og hvor mye de handler for på ett sted. Dermed har du lagt opp til en god kjøpsflyt og fjerner tvil hos kunden om ytterlige omkostninger. Samtidig som de har god kontroll på deres bestilling.

3. Tilby en rask og enkel betaling

Det er flere måter å gjøre betalingen enklere for dine kunder. Et alternativ er å tilby kundene en brukerprofil i din nettbutikk hvor de kan lagre adresseopplysninger. Neste gang de handler hos deg slipper de å taste inn opplysningene på nytt. Ulempen med en slik løsning er at de må huske brukernavn og passord. Ikke alle er fornøyd med en slik løsning. Om de ikke er ofte innom din butikk glemmer de kanskje brukernavn eller passord.

Det finnes også moduler til betalingsløsninger som har den funksjonen at de husker kortopplysningene til kundene i selve betalingsvinduet. En god måte for å redusere risikoen for avbrutte kjøp. I følge Norsk e-handelsrapport 2017 vil 49% av de norske kundene gjerne slippe å taste inn kortopplysningen ved hvert kjøp.

KILDE: DIBS

Kommentarer

Ingen innlegg funnet

Nytt innlegg