Follow us on Facebook and Twitter for more news and information about the online shop solution CS-Cart from NettXpress:

NettXpress Twitter

NettXpress Facebook

Norske forbruksvaner på nettet

13.09.2017
by Preben Jensen

Norske forbrukere er gale etter å handle på nettet. I løpet av tre måneder handler hver nordmann i gjennomsnitt mer enn seks ganger på nettet. Selv i de aldersgruppene som kjøper minst på nettet, legger 73% av befolkningen varer i den digitale handlevognen. I 2017 er det særlig kjøp på nettet med mobilen som er på vei oppover.

I løpet av de siste årene har nordmenn i stor grad tatt e-handel til seg. Den situasjonen er uendret i 2017, hvor 85% av nordmennene handler på nettet. På noen områder har det likevel vært en klart mer oppsiktsvekkende utvikling enn på andre. Mest påfallende er det at vesentlig flere nordmenn bruker mobiltelefonen når de skal handle på nettet. I 2016 var det 48% av nordmennene som brukte smarttelefonen sin i forbindelse med netthandel, men i 2017 er prosentandelen steget til 54%.

Vanligvis øker andelen folk som kjøper online. Stigningen understreker at nordmenn har blitt mer komfortable med å handle på nettet, og bedriftene har blitt flinkere til å utforme nettplattformer som er enkle for forbrukeren å foreta et kjøp med. Når nordmenn skal svare på hvorfor de velger å handle på nettet, er det særlig én begrunnelse som skiller seg ut: Det er tidsbesparende og enkelt. Mange forbrukere er også begeistret over at det er lett å sammenligne produkter og priser, at nettbutikkene holder døgnåpent, og at de vanligvis kan tilby en lavere pris

enn de fysiske butikkene. Det er imidlertid en stor nedtur hvis forbrukeren har problemer med å gjennomskue betingelsene, ikke blir tilbudt den ønskede betalingsformen, eller føler de mangler informasjon om produkt og service. Nordmenn ønsker å spille med rene linjer på nettet.

Norske forbruksvaner på nettet

KILDE: DIBS

Comments

No posts found

New post